Mijn Orbea Onix gaat inmiddels al weer heel wat jaren mee. In deze tijd is er wel eens een ketting en een cassette vervangen, en ook nog een keer een groot kettingblad, maar uiteindelijk is er toch een kleine slijtageslag gepleegd op alle andere onderdelen.
Toch kwam ik via eBay een nieuwe Ultegra R8000 crankstel tegen van 165mm, in plaats van de standaard 170 – 175mm versie. En heb deze aangeschaft. Daarmee moet ik dan gelijk weer een ander “klein probleem” oplossen. Dit is een 52T/36T dubbel 11-Speed crankstel, en ik rijd nog op de oudere Triple 10-Speed.
Dus, via Marktplaats ook nog de overige benodigde onderdelen “te pakken” weten te krijgen. En daarmee ga ik mijn Orbea een verjongingskuur geven, van Triple 10-Speed, naar een Dubbel 11-Speed. Alles iets lager in gewicht, en weer iets nieuwere techniek.
Op dit moment heb ik nog niet de tijd om de groepset te monteren, ook mis ik daarvoor nog het “dustcap” tooltje van Shimano, en de 165mm crankstel is nog onderweg met de post. De echte “deadline” is de Ronde van Noord-Holland, dan wil ik de fiets wel weer tip-top in orde hebben.
Om toch maar vast wat nuttigs te doen, heb ik vandaag wel “alvast” de remmen gemonteerd en afgesteld. Dat geeft al best een ander gezicht, dat donkergrijs, t.o.v. het glimmende aluminium.
Ik moet nog wel wat nieuwe eindkapjes plaatsen om de uiteinden van de remkabels. Voor de beide derailleurs zitten er al nieuwe kabels bij, ook nog zonder eindkap.