Waterstand 2.0

Sinds dat we de camper hebben, en dat is nu alweer een aantal jaren, viel het ons wel op dat de waterstand indicator best snel op “leeg” staat, terwijl er nog een dik kwart tank aanwezig is. Ook loopt de tank over, nog voordat de indicatie op “vol” staat. Het gaf ons wel het idee dat we daar iets aan zouden moeten gaan doen, want we willen niet met te weinig water komen te staan, maar we willen ook niet veel te veel water gaan meeslepen om zo milieuvriendelijk zuinig met de diesel om te gaan.

Laatst dan toch maar “de koe bij de horens gevat” om een oplossing te bedenken. De “sensor” is niet echt een hoogstandje van de technologie. In eerste instantie lijkt het wel dat de camper van de fabriek af met te kort afgeknipte sensor-stangetjes is afgeleverd.

Afstandflens 54mm in Fusion360

Omdat de volstand eigenlijk nooit kan worden bereikt is het probleem eigenlijk eenvoudiger, de sensor moet wat lager in de tank worden gehangen. Daar komt een 3D printer nu heel erg van pas. Via de technische specificaties van de sensor kun je achter de schroefdraad komen, die ze voor de montage hebben gebruikt. Niet echt een doorsnee type draad, trouwens, dat PG-29. De gegevens zijn gelukkig wel te vinden, voor o.a. het op dit moment gebruikte Autodesk Fusion 360 programma.

Het 3D printen van schroefdraad is niet altijd goed te doen, maar dit draad werkte zowaar in één keer zonder nabewerken. Mocht het je niet lukken moet je wellicht even met een snij-ijzer of tap nasnijden. Dat was in mijn geval wel lastig geworden, want hoe kom je aan een PG-29 snij-ijzer, dan wel tap? Maar goed. De flens zit nu in de tank, tussen de sensorprobe en de bovenwand van de tank in. En nu is de standmeting een heel stuk nauwkeuriger.

Geef een reactie